+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

EU-direktiv / Flygbränslen / Medlemsinformation

Vad innebär EU-direktivet ReFuelEU för dig som flygplansoperatör eller flygplansägare?

EU-direktivFlygbränslenMedlemsinformation

Vad innebär EU-direktivet ReFuelEU för dig som flygplansoperatör eller flygplansägare?

EU-direktivet ReFuelEU börjar gälla från 2025-01-01. Vad gäller?

Vad innebär ReFuelEU för dig som flygplansoperatör eller flygplansägare?

Från den 1 januari 2025 måste leverantörer av flygbränsle vid EU-flygplatser säkerställa att minst 2% av bränslet är hållbart flygbränsle (SAF). Detta krav är en del av ”ReFuelEU Aviation initiative”, som syftar till att minska koldioxidutsläppen inom flygindustrin genom att gradvis öka andelen SAF till 70% år 2050.

Initiativet påverkar flygbolag och operatörer som tankar på EU-flygplatser och som uppfyller vissa kriterier kommer att debiteras en avgift för att uppfylla detta mandat. Bränslebolagen kommer att tillämpa denna avgift på alla relevanta kunder från januari 2025. Kunder som inte anser sig vara relevanta kan behöva fylla i en deklaration innan den 15 oktober för att undvika avgiften.

Bränslebolagen väntar fortfarande på ytterligare direktiv från Europeiska kommissionen gällande avgiftsbeloppet och andra detaljer. När mer information finns tillgänglig kommer den att delas med kunderna. ReFuelEU är viktigt för att minska flygets koldioxidutsläpp och skapa en marknad för hållbart flygbränsle inom EU.

Hur vet du om du är berörd?

För att bedömas vara relevant för de nya reglerna från och med årsskiftet är definitionen att som flygplansoperatör eller ägare ha genomfört minst 500 kommersiella passagerarflygningar eller 52 kommersiella godstransportflygningar som avgår från unionens flygplatser under den föregående rapporteringsperioden.

I annat fall är bedömningen att verksamheten inte kommer att beröras av ”ReFuelEU Aviation initiative” från 2025-01-01, utan fortsätta som vanligt till annat beslutas.

För att säkerställa att det blir rätt kontaktar bränslebolagen sina kunder som anses vara inom ramen för ReFuelEU Aviation initiative och informera om avgiftshöjning. Om de inte omfattas måste kunderna fylla i en deklaration vanligtvis före den 15 oktober, så att systemen hinner uppdateras.

Missa inte...

SAS och BRA:s samarbete stärker inte det svenska inrikesflyget, är du osäker kan du fråga invånarna i Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad, och i Stockholm.
Den 17 september 2024 lanserade Fossilfritt Sverige en uppdaterad färdplan för flyget
AOPA Sweden agerar för reglerförbättringar för kommersiella småflygoperatörer under Part-CAT och Part-SPO