+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

EU-direktiv / Flygbränslen / Medlemsinformation

Hur har luftfartens statliga avgifter utvecklats under perioden 2016-2024?

EU-direktivFlygbränslenMedlemsinformation

Hur har luftfartens statliga avgifter utvecklats under perioden 2016-2024?

Hur har luftfartens statliga avgifter utvecklats under perioden 2016-2024?

Transportstyrelsen har släppt en rapport* om hur statliga avgifter utvecklats under perioden 2016-2024. Rapporten har som utgångspunkt flygbolagens linjeflyg utifrån fem exempelbolag och en exempelflygning. Rapporten visar på ökningar på upp till 30%.

Att flyget lever med ständiga avgifts-, och kostnadsökningar har vi vant oss vid. Allt från statliga avgifter debiterade av transportstyrelsen och Swedavia, till flygbränslen, service/underhåll, och material.

Rapporten omfattar inte allmänflygets situation, så möjligen borde vi titta på att genomföra en motsvarande genomlysning specifikt för allmänflygets villkor och förutsättningar.

Det är intressant ur perspektivet svensk allmänflygs utveckling och konkurrenskraft jämfört Europa. På Europanivå finns rapporter* som pekar på att allmänflyget kommer att öka med 30% till 2030. Det är långt ifrån Sveriges situation som fortsatt påvisar minskningar med fortsatta prisökningar som en dominant faktor.

Det slår mot Sverige AB i form av företags minskande konkurrenskraft, minskad tillförsel av nya piloter, minskade till brand-, och beredskapsflyg med mera.

Det påverkar även svensk flygindustri negativt med en fortsatt nedgång för allmänflyg, inrikesflyg, osv.

Trenden behöver vändas så att allmänflygets förutsättningar förbättras. Sverige gynnas av ett levande allmänflyg, en tilltagande flygplansutveckling till elektrobränslen och batteridrift, välmående flygskolor med ökande elevunderlag, och en fungerande infrastruktur som tillgängliggör hela Sverige. Utmaningarna är många men möjligheterna är betydligt fler och talar för värdet av en gemensam ansträngning.

Länk till Transportstyrelsens rapport

Missa inte...

SAS och BRA:s samarbete stärker inte det svenska inrikesflyget, är du osäker kan du fråga invånarna i Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad, och i Stockholm.
Den 17 september 2024 lanserade Fossilfritt Sverige en uppdaterad färdplan för flyget
AOPA Sweden agerar för reglerförbättringar för kommersiella småflygoperatörer under Part-CAT och Part-SPO