+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

EU-direktiv / Medlemsinformation

AOPA Sweden agerar för reglerförbättringar för kommersiella småflygoperatörer under Part-CAT och Part-SPO

EU-direktivMedlemsinformation

AOPA Sweden agerar för reglerförbättringar för kommersiella småflygoperatörer under Part-CAT och Part-SPO

EASA tillsammans med IAOPA utvärderar regler i syfte att förenkla för det kommersiella flyget under 5 700 kg under Part-CAT och Part-SPO

AOPA Sweden har uppmärksammat ett flertal svenska flygoperatörer som bedriver verksamhet med flygplan och helikoptrar under 5 700 kg. Vi ges nu en fin möjlighet att vara med och påverka detta arbete från start, och det möjligheten måste förvaltas väl.

En utvärdering av proportionaliteten i reglerna för kommersiella småflygoperatörer under Part-CAT och Part-SPO föreslås. Målet är att analysera om reglerna är proportionerliga för små operatörer samt undersöka den potentiella administrativa bördan och ineffektiviteten de medför.

Bakgrund och Omfattning

Små och medelstora företag (SME) som bedriver verksamheter som flygutbildning, fallskärmshoppning och rundflygningar är viktiga för många små flygplatser i Europa. Den nya utvärderingen ska överväga att både stora och små operatörer för komplexa motorflygplan omfattas av samma AOC-krav, oavsett storlek och komplexitet, vilket kan leda till oproportionerligt tunga krav för mindre operatörer.

Målen för uppgiften är att:

  • Identifiera regler som orsakar onödig administrativ eller finansiell börda för små operatörer (med MTOM under 5700 kg).
  • Identifiera regler som är oproportionerliga i förhållande till verksamhetens typ, storlek och omfattning.
  • Ge prioriterade rekommendationer för att förenkla och minska onödig administrativ börda.

Föreslagen Metodologi och Teknisk Information

Metoden följer EUs riktlinjer för bättre reglering och verktygslådan för standardkostnadsmodellen. Analysen ska kartlägga juridiska krav som innebär administrativa kostnader och bördor, samt bedöma deras inverkan.

Data Insamling och Påverkansanalys

Data förväntas samlas in genom enkäter och/eller intervjuer. Utvärderingen förväntas starta i januari 2025, beroende på budget, och slutrapporten ska presenteras i slutet av 2025.

Missa inte...

SAS och BRA:s samarbete stärker inte det svenska inrikesflyget, är du osäker kan du fråga invånarna i Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad, och i Stockholm.
Den 17 september 2024 lanserade Fossilfritt Sverige en uppdaterad färdplan för flyget
AOPA Sweden agerar för reglerförbättringar för kommersiella småflygoperatörer under Part-CAT och Part-SPO