+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

Politik

Interpellationsdebatt 31 maj 2024 radartäckning vid flygplatser

Politik

Interpellationsdebatt 31 maj 2024 radartäckning vid flygplatser

Interpellationsdebatt i riksdagen gällande flygplatsers möjlighet till radardata 24-05-31

Viktig debatt om flyget i Sveriges riksdag igår den 31:a maj. Riksdagsdebatt om radartäckning vid Sveriges flygplatser.

Sverige har fått blinda luftrumsområden i och med att LFV slutat tillhandahålla radardata vid åtta regionala flygplatser, och vid årsskiftet blir det tyvärr ytterligare fem.

Regeringen pekar i dagsläget på att det är upp till marknadsmarknadskrafter att finna lösning. AOPA menar att detta handlar om att väsentlig infrastruktur tas bort. Infrastruktur som i rådande säkerhetsläge behöver ägas och kontrolleras av staten, inte att överlåta på privata aktörer att skaffa sig rådighet över.

Att situationen inte skulle vara ett flygsäkerhetsproblem är nog bara Transportstyrelsen som anser. De flesta andra aktörerna på marknaden menar motsatsen.

Utan radardata går dessutom kapaciteten kraftigt ner på de drabbade flygplatserna, och vi tappar även i redundans och kontinuitet.


Flyget drabbas! Flygrelaterad verksamhet kan inte utföra sin verksamhet.

Situationen är inte acceptabel och AOPA kommer fortsätta verka för att påverka till att finna en snabb och rimlig lösning.

Regeringen har generellt vänt till flygets fördel i mycket och därför vi hoppas även att de ska förstå denna situation och komma till snar insikt, gå oss tillmötes och ta tillbaka helhetsansvaret.

Johan Holm och Martin Antvik representerade AOPA på Luftfartsrådet den 22:a maj i regeringskansliet, Martin tog upp just detta med radartäckning som ett stort problem och fick medhåll från flertalet aktörer på rådsmötet. Roligt med starkt medhåll från kommersiella aktörer, räddningsflyget och Svenska Flygplatser. Kul också att riksdagen tar upp exakt detta för debatt i kammaren bara nio dagar efter AOPAs påpekande 🙂

Missa inte...

SAS och BRA:s samarbete stärker inte det svenska inrikesflyget, är du osäker kan du fråga invånarna i Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad, och i Stockholm.
Den 17 september 2024 lanserade Fossilfritt Sverige en uppdaterad färdplan för flyget
AOPA Sweden agerar för reglerförbättringar för kommersiella småflygoperatörer under Part-CAT och Part-SPO