+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

VÅRT UPPDRAG

piloter • infrastruktur • underhåll

UPPDRAG

AOPA verkar utifrån våra medlemmars intressen genom att påverka politiker, myndigheter, och beslutsfattare gällande frågor inom säkerhet, regelverk, tillgänglighet, effektivitet och flygets generella popularitet.

AOPA formar, uttrycker och framför viktiga positioner för att främja allmänflygets trygghet, säkerhet och användbarhet. Genom att bevaka remisser och uppvakta politiker, departement, myndigheter, samt andra som påverkar flygets förutsättningar har vi stora möjligheter att påverka.  

AOPAs ambition är att flygande aktörer ska kommunicera och samverka för att uppnå de bästa förutsättningarna för att förverkliga flygets potential oavsett område elöler kategori.

Sveriges situation gällande allmänflyg avviker negativt jämfört Europa och internationellt. Europa och andra delar av världen satsar medan Sverige försvårar. Det resulterar i förlorad konkurrenskraft och ökat beroende. Europeiskt allmänflyg bedöms enligt flera rapporter öka mer än 30% till 2030, men Sverige kommer fortsätta minska om inte politiken och myndigheter ändrar förutsättningarna och underlättar för allmänflyget.

PILOTER OCH FLYGSKOLNING

Antalet svenska piloter minskar stadigt beroende på krångliga regelverk och höga kostnader, samt begränsad tillgång på flygplatser och flygplan.

Flyget spelar en viktig roll för Sveriges transportsystem och samhällsutveckling.

Framtida försörjning av svenska piloter till både det kommersiella och privata flyget är i fara. Områden som drabbas vid pilotbrist är linjeflyg, charterflyg, affärsflyg, skolflyge, blåljusflyg, brandflyg, ambulansflyg med mera som alla har en viktig roll i samhället.

AOPA verkar för att förbättra och förenkla möjligheterna till att utbilda sig till och fortsätta verka som pilot. I det avseendet har AOPA bidragit till att förenkla certifikatreglerna för flygplan enligt Annex II. Men förbättringsarbetet fortsätter.

INFRASTRUKTUR

– Ingenting är någonting utan infrastruktur!

Sverige behöver flyget och flyget behöver infrastruktur. Statlig, kommunal och privat infrastruktur möjliggör ett säkert, tryggt och effektivt flygande. Det omfattar flygplatser, flygfält, bränslehantering, tankstationer med mera.

Tillgången till flygplatser för allmänflyget har minskat drastiskt, likaså minskar infrastrukturen kring bränslehantering och service. Det får en negativ påverkan på allt flyg. Skolflyg, linjeflyg, kommersiellt flyg, brandflyg, firmaflyg och hobbyflyg. Därför arbetar AOPA aktivt för att övertyga staten och kommunerna vikten av att det finns tillgängliga flygplatser i hela landet. AOPA uppvaktar politiker, tjänstemän och andra beslutsfattare för att vända trenden och förbättra tillgången.

SERVICE OCH UNDERHÅLL

Reglerna för service och underhåll av flygplan är alltför omfattande och kostsamma för allmänflyget orimliga. Myndigheterna anser att oavsett det gäller stora eller små, kommersiella eller privata flygplan så ska samma regelverk efterlevas.

EASA har äntligen ändrat sitt synsätt efter att AOPA framfört orimligheten i detta. EASA har fastställt Light Part M som förenklar service och underhåll för det mindre och lättare flyget. Därmed kan kostnaderna minskas och förbättrar effektiviteten samtidigs som säkerheten bibehålls jämfört med tidigare regelverk. AOPA skapar resultat.

LAGSTIFTNING OCH REGELVERK

Politiken i Sverige genom Transportstyrelsen övertolkar och adderar regelverk till EASA som missgynnar allmänflyget i Sverige jämfört med övriga Europa. AOPA uppmanar Transportstyrelsen att spegla Europa och flygfartsorganet EASA (Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet (European Union Aviation Safety Agency).