SAMMANDRAG UR DEN AMERIKANSKA ARTIKELN – LÄNK NEDAN TILL ORGINALARTIKEL
Sveriges Frivilliga Flygkår (FFK) har svarat på regeringens uppmaning att stärka landets försvarsförmåga i kölvattnet av Rysslands invasion av Ukraina.
Skrivet av Gary G. Yerkey, författare och journalist från Washington, D.C. Han är en före detta utrikeskorrespondent som rapporterade för TIME-LIFE och andra amerikanska mediekanaler, baserad i Europa.
Frivilliga Flygkåren, som bildades på 1960-talet för att bistå civilsamhället och försvaret i kriser, har historiskt sett fokuserat på att hjälpa vid naturkatastrofer som översvämningar och skogsbränder. Likt den amerikanska Civil Air Patrol stödjer FFK även räddningsaktioner till sjöss och eftersök av försvunna personer.
Under senare tid har FFK fått allt fler militära uppdrag, i synnerhet som svar på Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022.
Cirka 800 piloter i FFK flyger upp till 8 000 timmar per år för uppdragsgivare som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), polisen, Naturvårdsverket, räddningstjänsten och kommuner. Uppdrag för Försvarsmakten utgör nu ungefär hälften av verksamheten.
Regeringens beslut att överge Sveriges neutralitet och ansöka om medlemskap i NATO understryker den ökade säkerhetspolitiska oron. Försvarsminister Pål Jonson har varnat för att en väpnad attack från Ryssland inte kan uteslutas och uppmanar svenska folket att vara förberedda. För FFK innebär detta att stärka utbildning, övervakning och rekrytering.
FFK har idag cirka 2 500 medlemmar, varav 800 är piloter och stödpersonal. Organisationen är en del av Hemvärnet och har sitt huvudkontor på Västerås flygplats.
En av deras centrala uppgifter är att övervaka ryska oljetankers i Östersjön. Piloterna använder flygplan från lokala flygklubbar, till exempel Cessna 172 och Piper PA–28 Cherokee, och rapporterar i realtid med hjälp av systemet ”Ta en bild och sänd” (TBOS).
Medlemmar som Ulf Rosén, en pilot med 25 års erfarenhet, har gått från civila insatser till att fokusera på militär spaning. Han deltar i övningar som att lokalisera ”fiendesabotörer” och säger att arbetet har blivit mycket allvarligare sedan invasionen av Ukraina.
”Att vara en del av Försvarsmakten som pilot i Hemvärnet känns mycket viktigt nu, efter Rysslands krig mot Ukraina,” säger Rosén.
FFK-piloter undertecknar avtal med Försvarsmakten som kräver specialutbildningar och beredskap att agera snabbt vid kris.