Tisdagen den 17 september 2024 lanserade Fossilfritt Sverige en uppdaterad färdplan för flyget, i ett evenemang på Mäster Samuelsgatan 56.
Den 17 september 2024 lanserade Fossilfritt Sverige en uppdaterad färdplan för flyget, i ett evenemang på Mäster Samuelsgatan 56.
Lanseringen markerar ett viktigt steg i Sveriges ambition att göra inrikesflyget helt fossilfritt till 2030 och allt flyg som startar från svenska flygplatser fossilfritt senast 2045.
Färdplanen bygger på tidigare mål och framsteg men presenterar även nya tekniska lösningar och strategier för att ytterligare minska flygets klimatpåverkan.
En av huvudpunkterna i den uppdaterade färdplanen är satsningen på hållbara flygbränslen (SAF – Sustainable Aviation Fuels), som anses vara nyckeln till att minska utsläppen på kort sikt.
Färdplanen lyfter fram behovet av ökad produktion och tillgänglighet av SAF, både genom nationella satsningar och internationella samarbeten.
Planen omfattar även elektrifiering av kortare flygsträckor, där utvecklingen av elflyg har tagit stora steg framåt.
Utöver tekniska innovationer fokuserar färdplanen på ekonomiska och politiska incitament för att driva på omställningen. Den betonar vikten av ett samarbete mellan stat, näringsliv och akademin för att skapa de förutsättningar som krävs för att snabbt skala upp både produktion och användning av fossilfria alternativ.
Nya investerings- och forskningsstöd nämndes som nödvändiga för att påskynda utvecklingen av både SAF och elektrifiering.
Färdplanen är en del av Fossilfritt Sveriges bredare initiativ att föra samman olika sektorer och aktörer för att nå ett fossilfritt samhälle. Förutom flygsektorn har liknande färdplaner utvecklats för flera andra branscher i Sverige.
Sammanfattningsvis signalerade lanseringen en stark vilja att positionera Sverige i framkant av den globala utvecklingen mot ett fossilfritt flyg och en fortsatt ledande roll i klimatomställningen.
Evenemanget bjöd på intressanta samtal mellan flygbranschens aktörer och som här mellan Mario Saric, regeringskansliet, och Johan Holm, AOPA Sweden.