+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

Medlemsinformation / Politik

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet bjöd in till luftfartsråd

MedlemsinformationPolitik

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet bjöd in till luftfartsråd

Regeringskansliet, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet bjöd in till luftfartsråd 29 januari
 

Bromma flygplats ska bevaras och göras livskraftig igen. Flygplatsen fyller en unik och viktig funktion i det svenska flygplatssystemet. Detta är mycket glädjande regeringens ståndpunkt. Andreas Carlsson fortsätter att kämpa för Bromma flygplats och att Sverige ska få ett transportsystem värt namnet, som är robust, tillgängligt och hållbart.

Regeringens syn på Bromma och flygets framtid
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet bjöd in till luftfartsråd där branschens aktörer samlades för att diskutera flygets situation och förutsättningar. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson betonar vikten av en långsiktig flygpolitik och att flygplatskapacitet är en grundläggande förutsättning för Sveriges tillväxt och konkurrenskraft.

Brommas framtid och Arlandas kapacitet
Trots minskad passagerartrafik har Bromma fortfarande betydande flygrörelser och fyller fortsatt en viktig funktion, särskilt för ambulansflyg, samhällsviktigt flyg, affärsflyg, privatflyg och luftrumsövervakning. Andreas Carlsson framhöll att Bromma flygplats ska bevaras och göras livskraftig. En ogenomtänkt avveckling av Bromma kan leda till kapacitetsproblem på Arlanda inom några år, om flygets återhämtning och tillväxt följer prognoserna. En viktig aspekt är också att Bromma kan ta emot och hantera flera olika typer av flyg vilket skapar en mångsidig och flexibel flyginfrastruktur.

AOPA Sweden deltog på luftfartsrådet med ordförande Johan Holm och ansvarig för infrastrukturfrågor Martin Antvik, här tillsammans med Landsbygds- och infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD).

Flygplatsinfrastruktur och nationellt basutbud
Regeringen arbetar nu med att ta fram direktiv för en utredning om Bromma och det nationella basutbudet av flygplatser. Fokus ligger på hur man kan säkra en fungerande flyginfrastruktur som stärker svensk beredskap och tillgänglighet. Bromma har en unik roll för hela Sverige, där flygplatsens placering i Stockholm gör den central för affärsverksamhet samt samhällsviktiga transporter. Andra kända aspekter är reparations- och serviceutövande som till exempel företag som BAM tillhandahåller på Bromma. Det finns inga markanvisningar eller planer på att bygga motsvarande faciliteter för den verksamheten på Arlanda. Även Försvarsmakten och MSB pekar på betydelsen för totalförsvaret och för redundans i systemet, till exempel för evakueringsmöjligheter och andra delar, så understryker de behovet av att utreda den frågan ytterligare.

Behovet av att välkomna fler flygaktörer
För att Bromma ska kunna fortsätta vara en livskraftig flygplats är det avgörande att flygplatsen välkomnar både nya och gamla verksamheter som önskar ha Bromma som bas för sin verksamhet och sina flygplan där. Genom att möjliggöra och underlätta för fler aktörer att använda Bromma, inklusive linjeflyg, affärsflyg, privatflyg och allt samhällsviktigt flyg kan flygplatsen fortsatt spela en nyckelroll i det svenska transportsystemet, och att tillgången till en smidig och välplacerad flygplats stärker den nationella konkurrenskraften.Pelle Stensson delar förhoppningen om ett positivt beslut utan behov av folkomröstning. Om Socialdemokraterna ändrar inställning och ställer sig bakom ett bevarande av flygplatsen sparas både tid och pengar.

Utmaningar och möjligheter
Utöver Bromma lyfte Andreas Carlsson vikten av att stödja regionala flygplatser och att flyget fortsatt spelar en central roll i Sveriges transportsystem. Han betonade även de tekniska framstegen inom flygindustrin, exempelvis effektivare framdrift, hållbart flygbränsle och minskade utsläpp genom ny flygtrafikledningsteknik. Flygbranschen står inför en grön omställning, och Bromma kan vara en viktig del av denna utveckling genom att implementera moderna och hållbara lösningar. Flyget står inför en elektrifiering genom användandet av elektrobränslen och batterier.

AOPA anser att flygets alla delar ska välkomnas till Bromma, både gällande verksamheter och flygfartyg. Allmänflyg, linjeflyg och det samhällsviktiga flyget kan samverka och ge flygplatsen livskraft.

Sammanfattning
Regeringen avser att genomföra en utredning kring Bromma och flygets framtid, men beslut ska fattas med långsiktighet och helhetsperspektiv. Flygets roll för tillgänglighet, beredskap och ekonomisk tillväxt är avgörande, och Andreas Carlsson lovar att arbeta för en robust och hållbar flyginfrastruktur i Sverige. Bromma flygplats har en viktig funktion att fylla, och dess framtid bör säkerställas genom en strategi som inkluderar alla typer av flygverksamhet. Andreas Carlsson är det bästa som hänt svenskt på väldigt länge, Han är väl insatt, otroligt påläst och nyfiken. AOPA har inom kort ytterligare ett möte med departementet för att ge allmänflygets samlade bild av möjligheterna för Bromma flygplats att bli livskraftig. Svenska flygplatsers nedläggningsplaner måste få ett slut.

Missa inte...

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet bjöd in till luftfartsråd
Bevara Gävle flygplats, Gävleborna vill folkomrösta
Regeringen, Vi lägger inte ner Bromma flygplats