AOPA SWEDEN med Johan Holm och Martin Antvik deltog i Regeringskansliets luftfartsråd 22:a maj
Luftfartsrådet bjuder in flygbranschens aktörer i syfte att ge en aktuell lägesbild över flygets situation i Sverige, Europa och internationellt.
Statssekreterare Johan Davidson inledde och sedan gick ordet runt bland rådets deltagare.
AOPA lyfte bland annat fram behovet av att radardata åter måste erbjudas våra regionala flygplatser. Flygande verksamheter står och faller med möjligheten att flyga i radar-övervakat luftrum. Vi framförde vår förhoppning om att regeringen tar sitt ansvar för att lösa situationen och tillse att regionala flygplatser snarast återfår tillgång till radardata.
AOPA lyfte även fram behovet av att främja GPS-, och EGNOS-baserade inflygningar till okontrollerade flygplatser med icke-instrument-banor. EUSPA och EASA arbetar i dagsläget för att möjliggöra EGNOS och GPS-baserade inflygningar till mindre fält. EASA har ett strategiskt mål att öka och förenkla för IFR-flygning för GA (General Aviation). Downstream EGNOS/GPS gör att GA kan dra nytta av dessa fördelar genom eftersom det inte behövs ytterligare infrastruktur på marken, såsom tex flygfyrar. Flygplanens utrustning, såväl som piloternas utbildning gör redan idag piloterna redo för att flyga in till dessa flygplatser.
Vi konstaterar även att branschens svenska aktörer fortfarande har det arbetsamt att återhämta främst inrikesverksamheten efter bl.a. corona. Däremot rapporteras återhämtningen gå bättre i Europa och internationellt.
Enligt rapporter förväntas även General Aviation i Europa öka 50% från 2024 till 2030. En utveckling vi gärna ser hittar även till Sverige, men verkligheten är att Sverige går betydligt sämre i jämförelse.
Nästa luftfartsråd är senare i höst.