Goda nyheter för allmänflyget. I väntan på utveckling och produktion av nya koldioxidneutrala flygbränslen har osäkerheten gällande tillgången på dagens Avgas 100LL varit stor. Men nu har tillgången i Europa säkrats fram till 2032
Under våren har det fortfarande varit oklart om blyad flygbensin (Avgas 100LL) skulle förbjudas inom EU redan 2025. Enligt tidigare tolkningar av EU-förordning 1272/2008 skulle produktion av det blyhaltiga tillsatsmedlet tetraetylbly (TEL) upphöra i maj 2025. Dock rörde detta bara tillverkningen av TEL – inte användning eller distribution av Avgas 100LL.
Nu har rättsläget klarnat – och beskedet är positivt för allmänflyget i Europa. Shells ansökan om att fortsätta importera TEL och producera Avgas 100LL godkändes nyligen av EU:s REACH-kommitté med bred majoritet. Beslutet innebär att Shell får fortsätta sin produktion till april 2032. Två andra aktörer – Warter Fuels och Trafigura (Puma Energy) – väntas få sina motsvarande tillstånd godkända i augusti, och får tills vidare fortsätta sin produktion.

Bakom detta genombrott ligger ett omfattande och samordnat arbete av allmänflygets intresseorganisationer: IAOPA-Europe, Europe Air Sports, ERAC och GAMA. Tillsammans har de fört dialog med EU:s institutioner i flera år och argumenterat för en realistisk övergång till oblyad flygbensin – i takt med teknisk utveckling och i samklang med den amerikanska marknaden.
Än återstår en viktig pusselbit: den enda kvarvarande tillverkaren av TEL i Storbritannien måste fortsätta sin leverans för att säkra tillgången globalt, i väntan på ett brett införande av oblyad Avgas 100 i både USA och EU.
AOPA Sweden följer utvecklingen noggrant och kommer att fortsätta verka för en säker, praktisk och hållbar övergång till framtidens flygbränslen.