Transportstyrelsen bjöd in till allmänflygsäkerhetsråd i Norrköping den 16 oktober.
Information till AOPAs medlemmar.
Den 16 oktober höll Transportstyrelsen ett möte i Norrköping för att diskutera och utveckla framtida flygsäkerhetsmål. Syftet var att utvärdera nuvarande mål för 2020–2025 och ta fram nya förbättrade mål som kan följas upp mer regelbundet för perioden 2025–2030.
Aktuella säkerhetsmål och nya prioriteringar De nuvarande säkerhetsmålen har varit svåra att följa upp statistiskt, men antalet incidenter och olyckor med dödlig utgång har i alla fall varit lågt. Inga dödsolyckor har inträffat med SE-registrerade flygplan de senaste tre åren.
Rådet diskuterade framtagandet av de nya flygsäkerhetsmålen för perioden 2025 till 2030. Det behövs bättre förutsättningar till uppföljning, och gärna en årlig sådan. För framtida mål betonas därför behovet av mätbara delmål för att nå övergripande säkerhetsförbättringar.
Transportstyrelsen arbetar nu vidare med att sammanställa rådets inspel för att fastställa de nya säkerhetsmålen för perioden 2025 till 2030.
Teknik och säkerhetssystem Allmänflygsäkerhetsrådet diskuterade moderna system för ”traffic awareness and collision avodance systems” som ADS-B I/O, ADS-L 4 SRD och ADS-L 4 MOBILE, och framhöll vikten av att dessa hjälpmedel används brett för att ge effekt. Rådet påpekade att även att sådan användning bör ges ett mål och stimuleras för att nå en snabbare implementeringstakt som är till gagn för alla luftrumsanvändare.
Pågående regelarbete Nya föreskrifter gällande allmänna råd om användning och utformning av luftrum och flygprocedurer (LFS 2018:98) och föreskrifter och allmänna råd om trafikregler för luftfart (LFS 2020:59) väntas kunna remitteras kring årsskiftet. Föreskrifterna inkluderar till exempel riktlinjer för användning av inflygningshjälpmedel även när flygplats och CTR är stängda, samt även att tillgängliggöra flygplatser med fjärrstyrda torn (Remote Towers) för starter och landningar utanför ordinarie öppettider.
Användning av PPR vid okontrollerade flygfält diskuterades och det uppmanas allmänt att verka för ett restriktivt användande för att därigenom även förbättra tillgängligheten för allmänflyget på okontrollerade flygfält.
Drönarutveckling i Sverige Transportstyrelsen sammanfattade också deras regeringsuppdrag att utreda förutsättningar för ” En konkurrenskraftig drönarbransch i Sverige”. Regeringskansliet kommer med stor sannolikhet att remittera denna rapport, och AOPA ombads att bidra med svar när det tillfället ges. Drönare blir en större angelägenhet och därför diskuterades även UAS-zoner inom CTR samt R-, och D-områden.
Mötet markerade även 10-årsjubileet för Transportstyrelsens allmänflygsäkerhetsråd och avslutades därför med en jubileumstårta.
Nästa Allmänflygsäkerhetsråd är planerat att hållas i mars 2025.
Läs vidare Transportstyrelsens säkerhetsöversikt för den svenska civila luftfarten för 2023 där statistik över rapporterade olyckor och allvarliga tillbud presenteras. Säkerhetsläget är fortsatt väldigt gott inom den kommersiella luftfarten, där ingen olycka inträffade under 2023. Antalet olyckor inom allmänflyget minskade jämfört med 2022. Antalet dödsolyckor var däremot oförändrat. Transportstyrelsen beskriver också deras förebyggande säkerhetsarbete i översikten.