Transportstyrelsens viktiga remiss TSF 2020-104 om tillgång till flygplatser utanför ordinarie öppettider, samt ökat utbud av RNP-approacher. Svar senast 30 september.
Transportstyrelsen har skickat ut en remiss, TSF 2020-104, som berör framtiden för allmänflyget i Sverige. Förslagen innebär stora möjligheter att höja flygsäkerheten genom:
- Tillgänglighet till landets flygplatser även utanför ordinarie öppettider.
- Öka utbud av IFR-flygningar tack vare förenklade processer möjliggöra för flerflygplatser att etablera RNP-approacher.
Detta är en viktig fråga för allmänflyget och det är bra att så många som möjligt lämnar sina synpunkter till Transportstyrelsen.
Följande behöver adresseras i remissen:
- Remissens förslag är kostnadsdrivande och den kravbild som Transportstyrelsen föreslår ger för höga kostnader så att få flygfält skulle ha råd att finansiera procedurerna.
- AOPA föreslår att Transportstyrelsen tittar på andra länder som redan har fungerande system med IFR-inflygningar till flygplatser utan ATS, exempel: Canada, USA, Nya Zeeland, Australien och Frankrike.
- Borås flygfält har i samarbete med EU-organen EUSPA and ESSP tagit fram ett omfattande förslag på hur GNSS-baserad inflygning kan ske säkert till Borås. Denna analys förordade inte RMZ eftersom det finns andra lösningar! AOPA Sweden begär som minimum att Transportstyrelsen tar tillvara och beaktar de förslag som tagits fram i Borås-studien. Självklart ska vi i Sverige vara i framkant och ta vara de slutsatser som redan gjorts.
- Mindre flygfälts situation måste belysas och utredas ytterligare i konsekvensutredningen, eftersom det är dessa flygfält som kan vinna mycket på att få till en GPS-inflygning. Hundratals mindre flygfält i Sverige skulle kunna få bra IFR-infrastruktur utan kostsamma installationer på marken. Remissen bör gå ut till dessa flygfält i en ny remissrunda, eftersom det är dessa fält som berörs mest.
- En flygplats med en instrumentinflygning är en viktig del av landets flyginfrastruktur och måste kunna vara tillgänglig H24 även om det inte råkar sitta någon i tornet. Remissen måste alltså medföra en kravbild att flygplatser normalt tar bort generella begränsningar i NOTAM och AIP som hindrar inflygningar eller avgångar enligt IFR utanför ATS öppettider.
- Kravet på RMZ är oproportionerligt i ett land som Sverige. I stället föreslår vi att Transportstyrelsen vidare belyser alternativa åtgärder så som UNICOM och procedurer för att använda radio som till exempel finns och tillämpas på ett säkert sätt i tex USA och Canada
- Fördelen med fler IFR-flygplatser skulle vara att fler piloter får motivation att skaffa IR-behörighet.
Sista dag för remissvar: 30 september
AOPA Sweden uppmanar intressenter att svara på remissen och förvaltar chansen att påverka!