Möte med Regeringskansliet Infrastrukturdepartement gällande Bromma flygplats 2025-02-07
AOPA Sweden träffade Infrastrukturdepartementets enhet för Transportinfrastruktur och Planering med fokus på luftfart. Med på mötet var Anna Petre VD Västflyg, Johan Emmoth VD Grafair och Johan Holm ordförande AOPA Sweden. Tillsammans lämnades en helhetsbild över hur Bromma blir en livskraftig flygplats.
Syftet med mötet var att få presentera en samlad och bred syn på Bromma flygplats och hur verksamheten kan göras livskraftig.
Samtalet handlade bland annat om Swedavias ovilja att utveckla och att de försvårar för aktörer som önskar bedriva verksamhet på flygplatsen. Vi lyfte fram det orimliga i att Swedavia försämrar förutsättningar och är avvisande mot intressenter inom linjeflyg, med nya linjer till och från Bromma, och allmänflyg som vill basera verksamhet på Bromma. Det behövs en ny inställning och attityd där alla möjligheter till intäkt välkomnas.

Vi redogjorde i detalj varför det inte är möjligt att flytta över Brommas verksamhet till Arlanda. Detta är Swedavia medvetna om men de agerar inte på det. Dessutom skulle en stängning av Bromma snarare hindra en nödvändig utveckling av verksamheten på Arlanda.
Vi lyfte fram att departementet bör titta på alternativet att överlåta flygplatsdriften till annan operatör än Swedavia. Låt Swedavia fokusera på Arlanda och låt annan aktör med bättre vilja, kunskap och förmåga driva Bromma flygplats till livskraft.
Swedavias kostnader för Bromma flygplats verkar orimliga i förhållande till vad andra anser sig kunna driva verksamheten för. Det skulle dessutom bli bättre för den reguljära linjetrafiken på Arlanda att inte behöva belastas Swedavias kostnader för Bromma.
Vi ser ljust på framtiden och redogjorde för vilken trafik som är möjligt och lämplig att förlägga på Bromma flygplats. Statsflyg, samhällsviktigt flyg, räddningsflyg, ambulansflyg, blåljusflyg, kustbevakning, brandflyg, linjeflyg, taxiflyg, affärsflyg, privatflyg, klubbflyg, skolflyg, rundflyg, fotoflyg, FBO-hantering, service och reparationsmöjligheter. Bromma kan med fördel blanda både flygplan och helikoptrar.
Bromma har också en unik potential att bli ett nav för utveckling och användning av koldioxidneutralt flygande.
Departementet har nu aviserat att det kommer göras en utredning, vad och hur är i skrivande stund inte bestämt. Men departementet är samtidigt medvetna om att situationen kräver viss skyndsamhet.
En show-stopper för Bromma flygplats fortsatta utveckling är Swedavias avisering om minskade öppettider från 22.00 till 17.45, som planeras införas i sommar.

Om Swedavia reducerar öppettiderna på Bromma stoppar de förutsättningarna för fortsatt drift. Mycket av flygtrafiken på Bromma mellan 17.45 och 22.00 kan inte hanteras av Arlanda, speciellt inte helikoptertrafik.
Vi kräver att denna begränsning av öppethållning stoppas från att träda i kraft.
Vi kräver också att nya flyglinjer och allmänflyget som önskar verka på Bromma flygplats omgående ska välkomnas och erbjuds rimliga förutsättningar och villkor.
De viktigaste punkterna för Bromma flygplats livskraft:
- Stoppa aviserad begränsning av Bromma flygplats öppettider från 22.00 till 17.45. Reducerade öppettider omöjliggör förutsättningar. Arlanda saknar dessutom anpassad infrastruktur och är inte ett alternativ för denna trafik (Inklusive helikoptrar).
- Idag är det 10 000 rörelser plus linjetrafiken på Bromma flygplats. Det är inte möjligt att flytta denna trafik till Arlanda. Möjliggörs det även för nedan angiven trafik går rörelserna upp ytterligare.
- Utred alternativet att överlåta flygplatsdriften till annan operatör än Swedavia. Låt Swedavia fokusera på Arlanda och låt annan aktör med bättre vilja, kunskap och förmåga driva Bromma. Det finns alternativ.
- Bromma har en unik potential att bli ett nav för utveckling och användning av miljöflyg, fossilfritt och koldioxidneutralt flygande. Svenskt företag inom utveckling och produktion har visat intresse.
- Flyglinjer som önskar verka på Bromma flygplats, ska omgående välkomnas och erbjuds rimliga förutsättningar och villkor. Flera nya linjer på gång redan under början av 2025 ökar passagerarantalet och antalet rörelser.
- Allmänflyg som önskar verka på Bromma flygplats, ska omgående välkomnas och erbjuds rimliga förutsättningar och villkor. Affärsflyg, flygplansägare, affärsflygpool, flygklubb och pilotutbildare är intresserade. Men listan med fler kandidater är mycket längre, vilket är bra för samhället, näringslivet och för Bromma flygplats.