+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

Medlemsinformation / Politik

SAS och BRA:s samarbete stärker inte det svenska inrikesflyget, är du osäker kan du fråga invånarna i Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad, och i Stockholm.

MedlemsinformationPolitik

SAS och BRA:s samarbete stärker inte det svenska inrikesflyget, är du osäker kan du fråga invånarna i Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad, och i Stockholm.

SAS och BRA:s samarbete stärker inte det svenska inrikesflyget, men finns vilja så finns möjligheterna att utveckla Bromma flygplats på riktigt.

SAS betalar sex miljarder för att huvudkonkurrenten BRA lägger ner sin trafik från Bromma flygplats. Glesare avgångar och flyglinjer tas bort helt till Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad, och Århus i Danmark.

De inblandade parterna kommunicerar att det är ett samarbete för ett starkare inrikesflyg. Bolagen menar förmodligen att de själva blir starkare tillsammans, och med möjlighet till förbättrad lönsamhet kan det säkert stämma. 

SAS har tyngts av inrikeslinjernas dåliga lönsamhet. Men SAS har fortsatt behov av matartrafik från landsbygden till Arlanda för vidare färd ut i världen. Utrikeslinjerna ger SAS bättre lönsamhet, så förhoppningen är att förbättra bolagets bottenrad.

BRA lider också av lönsamhetsproblem, men med denna uppgörelse slipper de sin största konkurrent. Det nya underlaget är väl tänkt att skapa förutsättningar som behövs för lönsamhet även på inrikestrafiken.

På så vis ett starkare inrikesflyg, i alla fall för operatörerna.

Men för resenärerna, landsbygden, Stockholm, Sverige och Sveriges flyginfrastruktur är ingenting starkare.

Redan nu är det klart med att linjerna till Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad och Århus läggs ner. Detta kommer kosta i både ekonomisk och social tillväxt.

Förhoppningen ställs till den trafik och de aktörer som tidigare kastats ut och avvisats från Bromma på grund av BRA välkomnas tillbaka.

Räddningsflyg, ambulansflyg, blåljusflyg, taxiflyg, affärsflyg, privatflyg, rundflyg, fotoflyg, tillresande flyg och nödvändiga FBO:er, med mera kan ges chans att blomstra med rätt förutsättningar. 

I tillägg kan vi räkna med att nya flygbolag skapas för att trafikera de orter som nu blir utan linjeflyg. Och att det kan utvecklas sig ytterligare till ny konkurrens på existerande linjer. 

Trenden för inrikesflyget pekar mot mindre flygplan, mellan mindre orter, och kortare sträckor. Detta ska välkomnas då flyget står inför mycket goda möjligheter att göras koldioxidneutralt och på andra sätt effektiviseras. Elektrobränslen, biobränslen och batteridrivlinor ger flyget möjlighet att bli det snabbaste och effektivaste trafikslaget att resa med.

Sist men inte minst bör regering och Sveriges försvarsmakt ge sitt veto för att Bromma som flyginfrastruktur blir kvar av flera skäl, både oförutsedda och förutsedda anledningar. 

Om detta kan realiseras så kan det faktiskt bli ett starkare inrikesflyg även för resenärerna, landsbygden, Stockholm, Sverige och Sveriges flyginfrastruktur. 

Det välkomnar vi!

Missa inte...

SAS och BRA:s samarbete stärker inte det svenska inrikesflyget, är du osäker kan du fråga invånarna i Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö, Kristianstad, och i Stockholm.
Den 17 september 2024 lanserade Fossilfritt Sverige en uppdaterad färdplan för flyget
AOPA Sweden agerar för reglerförbättringar för kommersiella småflygoperatörer under Part-CAT och Part-SPO