+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

Transportstyrelsen / Medlemsinformation

Transportstyrelsens säkerhetsöversikt 2023

TransportstyrelsenMedlemsinformation

Transportstyrelsens säkerhetsöversikt 2023

Transportstyrelsen har publicerat deras säkerhetsöversikt för 2023

Information till AOPAs medlemmar.

I Transportstyrelsens säkerhetsöversikt över den svenska civila luftfarten 2023 presenteras statistik över rapporterade olyckor och allvarliga tillbud.

Säkerhetsläget är fortsatt väldigt gott inom den kommersiella luftfarten, där ingen olycka inträffade under 2023. Antalet olyckor inom allmänflyget minskade jämfört med 2022. Antalet dödsolyckor var däremot oförändrat. Transportstyrelsen beskriver också deras förebyggande säkerhetsarbete i översikten.

Gunnar Ljungberg, Sjö- och luftfartsdirektör, ger översikten följande förord:

Det var allmänflyget som drabbades av olyckor under 2023, liksom tidigare. Bland de registrerade luftfartygen inträffade 5 olyckor med små privatflygplan och med en helikopter. Dessutom skedde 26 olyckor med skärmflyg. Ingen olycka inträffade inom den kommersiella luftfarten.

Under 2023 omkom 2 personer och 12 skadades allvarligt. Ingen omkom i någon olycka med svenskregistrerat luftfartyg, vilket är ett mycket bra resultat för svensk luftfart. Bland de allvarliga skadorna uppkom 11 vid skärmflygning och en vid flygning med ett så kallat experimentklassat, amatörbyggt, flygplan. Alltså är det mycket viktigt att vår samverkan med
de olika flygförbunden fortsätter för att försöka stävja de allvarligaste händelserna.

I den här upplagan av säkerhetsöversikten har vi inte möjlighet att redovisa alla nyckeltal som tidigare, till exempel luftrumsintrång och intrång på bana, och inte heller antalet unika händelser som har rapporterats till Transportstyrelsen. Det beror på att vi har en eftersläpning
i registreringen av inkomna rapporter avseende 2023. I stället riktar vi in oss på att kunna redovisa de här nyckeltalen för 2023 i nästa års säkerhetsöversikt. De speglar några av de viktigaste riskerna att bevaka inom flygbranschen och lyfts också fram i flygsäkerhetsplanen för Sverige som vi nyligen har uppdaterat.

Nytt i årets säkerhetsöversikt är att vi särredovisar de experimentklassade flygplanen, så att det går att utläsa antalet olyckor som har inträffat med dem under de senaste åren. Även antalet omkomna och allvarligt skadade i de olyckorna redovisas. Det är en kategori av flygplan som har sin egen medlemsorganisation i Sverige, EAA (Experimental Aircraft Association), som bedriver delegerad tillsyn över de flygplanen. En annan nyhet är att vi har hämtat information om flygtid från några av flygförbunden, närmare bestämt Svenska Hängflygförbundet, Svenska Segelflygförbundet och Svenska Skärmflygförbundet. Uppgifterna om hur många timmar deras utövare har flugit under ett år kompletterar nu vår egen insamling av flygtid, som sker för flygplan och helikoptrar. Den sammantagna flygtiden utgör basen för en beräkning av antalet olyckor per 100 000 flygtimmar.

I kapitlet om vidtagna åtgärder berättar vi bland annat om det viktiga arbete som bedrivs av allmänflygsäkerhetsrådet, med fokus på att minska antalet olyckor inom allmänflyget. Men säkerhetsöversikten skildrar även arbetet med säkerheten på och omkring våra flygplatser samt tillsynen gentemot flygbolagen.

Läs vidare Transportstyrelsens säkerhetsöversikt för den svenska civila luftfarten för 2023 i sin helhet via länk nedan.

Länk till rapporten

Missa inte...

AOPA-US uppmärksammar FFK – Frivilliga Flygkårens piloter patrullerar Sveriges luftrum
Transportstyrelsen publicerar rapporten ”Nya förutsättningar för inrikesflyget”
Transportstyrelsens säkerhetsöversikt 2023