Säve flygplats – en strategisk resurs i fara
Sedan 2018 ägs och drivs Säve flygplats i Göteborg av fastighetsbolaget Castellum. I mars i år lämnade bolaget in en ansökan till Transportstyrelsen om att omvandla flygplatsen till ett så kallat FATO – en anläggning enbart för helikoptertrafik, såsom ambulans- och sjöräddningshelikoptrar.
Förslaget innebär att flygplatsen stängs permanent för flygplan, att landningsbanan kortas från 1 085 till 600 meter, samt att flygtrafikledningen och Säves kontrollzon avvecklas. Enligt ansökan ska förändringen träda i kraft den 31 december 2025.
Motstånd från flera håll
Transportstyrelsen handlägger just nu ärendet och har begärt in yttranden från berörda parter. Flera aktörer har uttryckt starka invändningar mot Castellums planer – däribland AOPA Sweden och andra företrädare för allmänflyget. Även Länsstyrelsen i Västra Götalands län avstyrker ansökan och efterlyser en bredare analys av konsekvenserna för totalförsvaret. Länsstyrelsen hänvisar dessutom till den statliga utredning som pågår om statens framtida roll som ägare och förvaltare av flygplatser samt Bromma flygplats funktion (dir. 2025:55).
Utredningen väntas presenteras först i september 2026 – nio månader efter att Säve enligt plan ska stängas. Därför menar många att beslutsprocessen riskerar att föregå den helhetsbedömning som regeringen själv efterfrågat.
Försvarsmakten ändrade ståndpunkt – utan förklaring
Den tyngsta invändningen mot Castellums ansökan kom från Försvarsmakten, som i ett yttrande den 9 september 2025 med hänvisning till 3 kap. 9 § miljöbalken. Bestämmelsen anger att områden av riksintresse för totalförsvaret ska skyddas mot åtgärder som kan försvåra utnyttjandet av anläggningar.
Försvarsmakten konstaterade då att den befintliga rullbanan nyttjas för försvarsverksamhet, och att de föreslagna förändringarna skulle omöjliggöra fortsatt användning. Någon alternativ plats fanns inte inom rimligt avstånd. Myndigheten varnade dessutom för att förslaget skulle inskränka totalförsvarets handlingsfrihet, bland annat avseende nuvarande och framtida sjöövervakning. Försvarsmakten föreslog att rullbanan skulle bevaras i sin nuvarande längd, eller åtminstone i sådan omfattning att lätt flygtrafik kan fortsätta.
Överraskande nog ändrade Försvarsmakten sin ståndpunkt endast 20 dagar senare. I ett nytt yttrande meddelade myndigheten att man ”inte längre har något att erinra” mot ansökan – utan att ge någon fördjupad motivering. Den enda angivna orsaken var ett ”genomfört samråd” med fastighetsägaren Castellum.

Vändningen har väckt många frågor – inte minst kring hur ett enskilt samråd med en privat aktör kan leda till en total omprövning av tidigare försvarspolitiska bedömningar.
Växande politiskt engagemang
Frågan om Säves framtid har väckt starkt politiskt engagemang. Flera debattörer och beslutsfattare – både lokalt och nationellt – har krävt att nedläggningen stoppas.
I en debattartikel i Göteborgs-Posten beskrev Eva Flyborg (L) Säve som ”en strategisk resurs som måste bevaras” och kallade Castellums plan för ett allvarligt misstag. Även Tomas Morell (SD), vice ordförande i riksdagens trafikutskott, Håkan Lösnitz (SD), regionråd i Västra Götalandsregionen, och Jörgen Fogelklou (SD), kommunalråd i Göteborgs stad, har krävt att flygplatsen ska räddas. De föreslår att regionen tar över finansieringen av flygtrafikledningen för att möjliggöra fortsatt verksamhet på flygplatsen och i Säve kontrollzon.
Riksdagsledamoten Rashid Farivar (SD) har kallat Säve ”en unik resurs” och påmint om att flygplatsen, trots att reguljärtrafiken upphört, fortfarande är en av landets mest trafikerade. Han varnar för att en stängning skulle vara ett strategiskt misstag med långvariga konsekvenser för totalförsvaret.
Flera motioner om att skydda Säve flygplats har lagts fram i riksdagen.
En framtidsfråga för både civilt och militärt Sverige
Transportstyrelsens handläggning av ärendet fortsätter, och AOPA Sweden följer utvecklingen noga. Från allmänflygets sida och från flera politiska företrädare betonas vikten av att Säve förblir en öppen och mångsidig flygplats – till nytta för både civila och militära behov.
AOPA Sweden kommer fortsatt att bevaka och agera i frågan för att Säve flygplats ska kunna utvecklas som en långsiktigt hållbar och strategiskt viktig del av Sveriges flyginfrastruktur.


