+46 (0)10 641 10 10

info@aopa.se

Transportstyrelsen / Politik

Transportstyrelsen publicerar rapporten ”Nya förutsättningar för inrikesflyget”

TransportstyrelsenPolitik

Transportstyrelsen publicerar rapporten ”Nya förutsättningar för inrikesflyget”

AOPA SWEDEN ser positivt på Transportstyrelsens rapport

AOPA SWEDEN läser Transportstyrelsens rapport ”Nya förutsättningar för inrikesflyget” (Dnr TSL 2024-7945) att Bromma flygplats fortsatt är viktig flyginfrastruktur för Sverige som hubb för inrikesflyget, allmänflyget, och som utvecklingscentrum för fossilfritt flyg.

Transportstyrelsens rapport utgår ifrån att flygbolaget BRA kommer flyttat sina operationer från Bromma till Arlanda vid årsskiftet 2024/2025. Detta väcker frågan om Bromma flygplats framtid. I rapporten framhävs dock flera starka argument för att behålla Bromma, särskilt dess betydelse för allmänflyget och för att möjliggöra fortsatt konkurrens åt de resenärer som fortsatt vill ha flexibla och tillgängliga resealternativ med linjeflyget.

Bromma som nav för allmänflyget: Bromma är en viktig knutpunkt för allmänflyget, som inkluderar flyg för affärsresor, utbildning, sjuktransporter och samhällsviktiga insatser. Genom sin centrala placering i Stockholm är Bromma särskilt viktig för att snabbt och smidigt kunna nå till eller ut från huvudstaden. Dessutom erbjuder Bromma möjligheter för mindre flygbolag och privatflygare, vilket ger en mångfald i flygtrafiken som inte finns på Arlanda. För hela Sverige är detta av stor vikt, då allmänflyget bidrar till ekonomisk utveckling och ökad tillgänglighet mellan olika delar av landet.

Fortsatt linjeflyg är viktigt för konkurrens och valfrihet: Om Bromma läggs ner kan resenärernas valmöjligheter minska. I och med att BRA flyttar till Arlanda kan det leda till färre aktörer inom inrikesflyget, vilket riskerar att minska konkurrensen och därmed driva upp priserna och begränsa utbudet. Bromma fungerar idag som ett viktigt alternativ för resenärer som söker snabbare, smidigare och billigare flygresor direkt till och från Stockholmsområdet. Om Bromma försvinner och allt trafik dirigeras via Arlanda, kan resenärer förlora tillgången till denna praktiska lösning, vilket kan göra inrikesflyget än mer begränsat och kostsamt.

Bromma stärker Sveriges flyginfrastruktur: Att ha flera flygplatser i storstadsregionen är en fördel för Sverige, där avstånden mellan städer är stora och en flexibel flyginfrastruktur är avgörande. Bromma bidrar till att skapa ett mer robust och resilient flygsystem, där inrikesflygplatser knyts samman med varandra,

Ett viktigt val för framtidens hållbara flyg: Bromma skulle kunna bli en föregångare för hållbart inrikesflyg genom satsningar på ny teknik som elektrifiering och SAF (Sustaiable Aviation Fuel). Den mindre och mer tillgängliga miljön på Bromma kan ge unika möjligheter att testa ny teknik och arbeta mot målet om fossilfritt flyg. Genom att behålla Bromma kan Sverige fortsätta vara en ledande aktör i utvecklingen av hållbara transportlösningar, där Bromma kan spela en central roll för ett framtida klimatvänligt inrikesflyg.

Sammanfattningsvis visar Transportstyrelsens rapport att Bromma flygplats är en viktig resurs för Sveriges transportnät och regional utveckling för fler orter än Stockholm. Genom att behålla Bromma säkerställer man både ett starkt allmänflyg, bättre tillgänglighet för resenärer, en konkurrenskraftig flygmarknad, och inte minst möjliggör utvecklingen med förutsättningar för ett fossilfritt flyg. Idag och för framtiden.

Läs Transportstyrelsens rapport ”Nya förutsättningar för inrikesflyget” i sin helhet via länk nedan.

Länk till rapporten

Missa inte...

AOPA-US uppmärksammar FFK – Frivilliga Flygkårens piloter patrullerar Sveriges luftrum
Transportstyrelsen publicerar rapporten ”Nya förutsättningar för inrikesflyget”
Transportstyrelsens säkerhetsöversikt 2023