Antal flygplatser
Tillgången till flygplatser för allmänflyget har drastiskt minskat. Som ett resultat av färre antal flygplatser har bränsleförsörjningen i framförallt norra delarna av Sverige också minskat. Det påverkar skolflygning, service och brandflyg negativt. Detta har därför varit ett av de prioriterade målen de senaste åren för att försöka övertyga staten och kommunerna vikten av att det finns flygplatser i hela landet. Vi har uppvaktat tjänstemän och politiker samt skrivit ett antal propåer för att få till en ändring. Mycket arbete kvarstår.
Underhållsregler
Reglerna om underhåll av planen har varit alltför omfattande och kostsamma för allmänflyget eftersom myndigheterna ansett att underhåll av stora och små plan ska följa samma regelsystem. EASA har nu ändrat på detta efter att AOPA påtalat konsekvenserna och orimligheten. EASA har fastställt Light Part M som avsevärt förenklar underhållet för mindre plan och därmed reducerar kostnaderna markant jämfört med det första utkastet. Här har AOPA bidragit avsevärt till resultatet tack vare insatsen från vår representant Niklas Larsson som deltagit i den grupp som arbetat fram Light Part M. Vi fortsätter att bevaka frågan.
Antal Piloter
Underhållsregler
Reglerna om underhåll av planen har varit alltför omfattande och kostsamma för allmänflyget eftersom myndigheterna ansett att underhåll av stora och småplan ska följa samma regelsystem. EASA har nu ändrat på detta efter att AOPA påtalat konsekvenserna och orimligheten. EASA har fastställt Light Part M som avsevärt förenklar underhållet för mindra plan och därmed reducerar kostnaderna markant jämfört med det första utkastet. Här har AOPA bidragit avsevärt till resultatet tack vare insatsen från vår representant Niklas Larsson som deltagit i den grupp som arbetat fram Light Part M. Vi fortsätter att bevaka frågan.